Cookies Policy

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

If you want to configure cookies, press the button Customize Cookies. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz.

Cookies customization

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

You can configure the website cookies according to their purpose:

  • Statistical analysis

    Third-party cookies (Google Analytics) are used on this site that allow the number of users to be quantified anonymously (personal data will never be obtained to identify the user) and thus be able to analyze the use made by users of our service, in order to improve the browsing experience and offer our content optimally.

  • Social networks

    Third-party cookies are used on this website that allow the proper functioning of some social networks (mainly YouTube and Twitter) without using any personal data of the user.

UniversidaddeCádiz
Flamenco en Red

XII Edición Flamenco en Red – ENRIQUE MORENTE. MEMORIA Y HETERODOXIA EN EL FLAMENCO

 

PROGRAMA


 

JUEVES 10 DICIEMBRE

  • Inauguración del congreso

Accede al vídeo aquí

  • Intervención flamenca: Enrique Morente Carbonell y David Carmona. Presenta: Jorge Fdez. Bustos.

Accede al vídeo aquí

 


 

VIERNES 11 DICIEMBRE / mañana

 

  • Mesa de comunicaciones 1 y debate. Modera Elsa Calero Carramolino (Dpto. Hª y CC. de la Música, UGR). “La intertextualidad a sus anchas: del poema a la copla en Enrique Morente”, Jimena Larroque. “Después de…: genealogía y memoria en el cante de Enrique Morente”, Carlos van Tongeren. “7.000 gallinas o un cante: el teatro de Jesús Campos con Enrique Morente”, Pedro Ordóñez Eslava.“«Si mi voz muriera en tierra». Poesía de exilio en los cantes de Morente”, Iván López Cabello y María Fátima Rodríguez.

Accede al vídeo aquí

  • Mesa de comunicaciones 2 y debate. Modera Álvaro Flores Coleto (Dpto. Hª y CC. de la Música, UGR). “La influencia de la obra de Enrique Morente en la producción musical de Raül Refree y la música popular urbana del siglo XXI: los casos de Silvia Pérez Cruz y Rosalía.”, Ricardo de la Paz Ruiz. “Homenaje a Enrique Morente. Una aproximación desde la danza de Eva Yerbabuena”, Sheila del Barrio. “Morente, la renovación del flamenco y la revista Triunfo”, Javier González

Accede al vídeo aquí

  • Mesa de comunicaciones 3 y debate. Modera Ana María Díaz Olaya (Directora de la Cátedra de Flamencología de la Universidad de Málaga). “Enrique Morente y la Pintura: una aproximación interdisciplinar a sus performances en las islas”, Francisco Bethancourt. “El Barbero de Picasso, de Murillo a Morente: Proyecto coreográfico entre España, Kenia y Bulgaria.” Alvaro Murillo y Juan Luis León Llamas. “Enrique Morente y la guitarra acompañante”. David Monge y Norberto Torres

Accede al vídeo aquí

 


 

VIERNES 11 DICIEMBRE / tarde

 

  • Mesa de comunicaciones 4 y debate . Modera Gemma Pérez Zalduondo (Directora del Dpto. Hª y CC. de la Música, UGR). “Morente in love: propuesta didáctico-creativa de dos tangos de Enrique Morente”, Alba Correa. “Transcripción y análisis literario-musical de las “Nanas de la cebolla””, Guillermo Salinas. “Enrique morente en el cincuentenario del concurso de cante jondo de granada de 1922”, Antonio Jiménez. “El barbero y la soleá abstracta de Picasso.”, Julián Pérez

Accede al vídeo aquí

  • Ponencia invitada. Joshua Brown (Profesor de Etnomusicología, Chapman University, California, US). Presenta Matilde Bautista (Diputación de Granada).

Accede al vídeo aquí

  • Mesa redonda: “El encuentro de Enrique Morente y Max Roach”, Luis Cabrera, David Leiva y Ortiz Nuevo.

Accede al vídeo aquí

 


 

SÁBADO 12 DICIEMBRE / mañana

 

  • Comunicaciones 5 y debate. Modera Diego García Peinazo (Dpto. de Historia y Ciencias de la Música UGR). “Los hermanos Moreno Galván: letras de compromiso político y estético en el flamenco”, Regina Pérez. “Para quienes aún viven Omega : relaciones, paralelismos y reformulaciones entre Exquirla y la colaboración de Enrique Morente y Lagartija Nick”, Ugo Fellone. “Fluxus, arte conceptual y dadá: la performance de Morente y Sonic Youth como paradigma de posmodernidad”, Maria José Jiménez. “Siguiendo la estela de Enrique Morente: análisis de la influencia “morentiana” en el primer disco de Rosalía “Los Ángeles”, Daniel Gómez

Accede al vídeo aquí

  • Ponencia invitada: Faustino Núñez (Profesor del Aula de Flamencología, Universidad de Cádiz). Presenta David Pino (Director de la Cátedra Flamencología Universidad de Córdoba) Actividad en colaboración con la Peña Flamenca “La Platería” y la Cátedra de Flamencología de la Universidad de Córdoba.

Accede al vídeo aquí

  • 30-14.00h: Mesa de Comunicaciones 6 y debate. Modera Mariola Lupiáñez (Grupo de Estudios Flamencos, Universidad de Granada). “El binomio Enrique Morente y el pianista y compositor Antonio Robledo”, Isora Castilla. “El flamenco como arte subversivo: el compromiso político de Enrique Morente”, Ana Ruiz. “El Dolor cantado por Morente”, Juan Romero Cotelo. “Mírame a los ojos: un preludio a la revolución morentiana”, Pilar Serrano.

Accede al vídeo aquí

 


 

SÁBADO 12 DICIEMBRE / tarde

 

  • Comunicaciones 7 y debate. Modera Juan Carlos Galiano (Dpto. Historia y Ciencias de la Música UGR). “Intertextualidad melódica en la obra de Morente”, Juan Carlos Pérez. “La composición en el flamenco a través de la figura de Enrique Morente”, José Antonio Rico. “La cultura del flamenco en la Granada de los cincuenta a través de la experiencia de Alan Lomax”, Ascensión Mazuela. “Volando de boca en boca. La lírica popular en las coplas de Enrique Morente”, Antonio Plaza.

Accede al vídeo aquí

  • Comunicaciones 8 y debate. Modera Francisco Perujo (Coord. Gral. Máster Interuniversitario en Investigación y Análisis del Flamenco). “El universo Morente en Jesús Arias”, Irene Chicharro. “Federico y Enrique. Morente y García Lorca: ‘Campanas por el poeta’… y por el cantaor”, Marco Antonio de la Ossa.

Accede al vídeo aquí

  • Mesa redonda: “Los Tientos”, Antonio Collados Seidel (Director del Área de Artes Visuales de La Madraza. Centro de Cultura Contemporánea de la Universidad de Granada) y Pedro Ordóñez Eslava (Director del Área de Música de La Madraza. Centro de Cultura Contemporánea de la Universidad de Granada)

Accede al vídeo 

  • Clausura

Accede al vídeo