Cookies Policy

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

If you want to configure cookies, press the button Customize Cookies. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz.

Cookies customization

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

You can configure the website cookies according to their purpose:

  • Statistical analysis

    Third-party cookies (Google Analytics) are used on this site that allow the number of users to be quantified anonymously (personal data will never be obtained to identify the user) and thus be able to analyze the use made by users of our service, in order to improve the browsing experience and offer our content optimally.

  • Social networks

    Third-party cookies are used on this website that allow the proper functioning of some social networks (mainly YouTube and Twitter) without using any personal data of the user.

UniversidaddeCádiz
Flamenco en Red

V Edición Flamenco en Red – FUNDAMENTOS DEL FLAMENCO

impartido por Faustino Núñez

 

  • El Compás flamenco

Uno de los principales problemas para comprender el flamenco está en la singular forma que tienen los flamencos de medir su música. El compás flamenco tiene una enorme riqueza y en este video se analizan y agrupan los estilos según el diferente tipo de compás que utiliza cada uno.

Accede al vídeo aquí

 

  • Bajos de danza y flamenco

Los bajos de danza cultivados en la España de los siglos XVI al XVIII explican de forma bastante elocuente cómo surgió mediado el XIX el lenguaje armónico de la guitarra flamenca. Chaconas, zarabandas, canarios, folías y pasacalles sirvieron de fértil caldo de cultivo para las formas que comenzarían a cristalizar siglos después en Andalucía y que hoy reconocemos como flamencas.

Accede al vídeo aquí

 

  • Elementos comunes y propios de los estilos flamencos

El flamenco, como cualquier género musical, se constituye a través de diferentes elementos que lo caracterizan como tal género y hace que cuando lo escuchamos lo reconozcamos, en este caso como flamenco. En este video se repasan los fundamentos de esta música desde el compás, tonalidad, etc. ayudándonos a comprender un poco mejor esta maravillosa música

Accede al vídeo aquí

 

  • Estilos y variantes

A lo largo de los últimos dos siglos los guitarristas flamencos lograron desarrollar hasta siete formas distintas de acompañar, sin cejilla, en el característico modo flamenco (alternativa jonda al mayo y el menor). En este video se explica cómo se llegó a ellos y cuáles son

Accede al vídeo aquí

 

  • Qué, Cuándo, Cómo, Quién y Por qué del Flamenco

En este video respondemos a estas cuestiones, qué es el flamenco, cuándo surgió, dónde, por qué nació el flamenco mediado el siglo XIX, cómo ocurrió. Daremos respuesta a estas preguntas apoyándonos en las últimas investigaciones al respecto

Accede al vídeo aquí