Cookies Policy

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

If you want to configure cookies, press the button Customize Cookies. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz.

Cookies customization

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

You can configure the website cookies according to their purpose:

  • Statistical analysis

    Third-party cookies (Google Analytics) are used on this site that allow the number of users to be quantified anonymously (personal data will never be obtained to identify the user) and thus be able to analyze the use made by users of our service, in order to improve the browsing experience and offer our content optimally.

  • Social networks

    Third-party cookies are used on this website that allow the proper functioning of some social networks (mainly YouTube and Twitter) without using any personal data of the user.

UniversidaddeCádiz
Flamenco en Red

IV Edición Flamenco en Red – Curso progresivo de flamenco de Faustino Núñez

CURSO PROGRESIVO DE FLAMENCO

Faustino Núñez

 

  • Capítulo I: Periodización de la historia del flamenco.

Dividir en etapas la historia del flamenco no es fácil. Nosotros proponemos una, actualizada por los datos que tenemos hoy a nuestra disposición. Como es natural las diferentes etapas se solapan unas con otras, pero nos ayudan a ordenar en nuestra cabeza la historia del flamenco de una forma cronológica.

Accede al vídeo aquí

 

  • Capítulo II: Boleros, boleras y preflamencos.

La escuela bolera es, a la vista de los datos de los que disponemos, como el antecedente más claro del flamenco. Cuando comienzan a cristalizar las formas flamencas, allá por los años cuarenta del siglo XIX, la escuela bolera tomó su propio camino, coexistiendo con altibajos hasta hoy. De ahí que muchos crean que no tienen que ver la una con la otra. Sin embargo, encontramos numerosos elementos en el flamenco de un claro ascendente bolero. En este video analizamos esos procesos.

Accede al vídeo aquí

 

  • Capítulo III: Historia del compás de peteneras

El compás de peteneras, amalgama de un 6/8 con un 3/4 se encuentra muy presente en la rítmica flamenca. Las noticias de la petenera americana de principios del siglo XIX nos indican hasta qué punto aquella petenera de Veracruz que desembarcó en Cádiz estuvo muy presente en la evolución de la música flamenca

Accede al vídeo aquí

 

  • Capítulo IV:  Compás de tango, historia de un patrón rítmico

Un viaje por el tiempo para conocer cómo evolucionó el patrón rítmico de tango o habanera. Cómo llegó ese patrón al flamenco, cómo se aclimató a este tipo de música y cuántos estilos derivados del tango encontramos entre los palos flamencos.

Accede al vídeo aquí